Σήμερα, όλο και περισσότερο, οι επιχειρήσεις προσπαθούν να αυξήσουν το πελατολόγιο τους και να επεκτείνουν την περιοχή κάλυψης τους πέρα από τα στενά γεωγραφικά όρια της έδρας τους αλλά και εκτός Ελλάδας και φυσικά η δημιουργία e-shop αποτελεί πρωταρχική σκέψη.
Το “φλέγον” ερώτημα λοιπόν που πλανάται είναι Πόσο κοστίζει η δημιουργία ενός e-shop;
Το κόστος ανάπτυξης ενός ηλεκτρονικού καταστήματος (όπως και ενός καταστήματος “από τούβλα και λάσπη” – brick and mortar κατά τους Αγγλοσάξονες) εξαρτάται από διάφορες παραμέτρους οι οποίες θα πρέπει να ληφθούν υπόψη ώστε ο σχεδιασμός να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο ακριβής, να προσαρμόζεται στον τρόπο με τον οποίο ήδη κάνετε τη δουλειά σας και να δίνει ευελιξία κατά τη λειτουργία του αλλά και σε μελλοντικές επεκτάσεις.
Ενδεικτικοί παράγοντες που θα πρέπει να μελετηθούν κατά το σχεδιασμό είναι:
- Το πλήθος των προϊόντων. Αντιμετωπίζουμε διαφορετικά ένα e-shop με 10 προϊόντα και διαφορετικά με 1000.
- Το είδος των προϊόντων. Πρόκειται για προϊόντα μιας ή περισσοτέρων διαστάσεων (πχ χρώμα-μέγεθος); Πρόκειται για προϊόντα που βρίσκονται στο ράφι ή ετοιμάζονται/συναρμολογούνται κατά παραγγελία του πελάτη;
- Ο τρόπος πώλησης και τιμολόγησης των προϊόντων. Τα προϊόντα πωλούνται με ποσοτικές εκπτώσεις; Σε πακέτα; Σε συνδυασμούς με διαφορετική τιμή απ’ ότι μεμονωμένα; Υπάρχει δυνατότητα τροποποίησης σύμφωνα με τις απαιτήσεις του πελάτη (πχ εκτύπωση φίρμας); Υπάρχουν προϊόντα που απευθύνονται μόνο σε συγκεκριμένη κατηγορία πελατών και δεν θα πρέπει να είναι ορατά στους υπόλοιπους;
- Το είδος των πελατών και την τιμολογιακή πολιτική. Επιθυμούμε διαφορετική τιμολόγηση ανά πελάτη; Σε επίπεδο είδους; Σε επίπεδο κατηγορίας; Υπάρχει βασικός τιμοκατάλογος και κάποιοι τιμοκατάλογοι Α, Β, Γ; με ποσοστά έκπτωσης; Υπάρχει διαφορετική τιμή για το e-shop και διαφορετική τιμή για το κατάστημα που ενδεχομένως ήδη υπάρχει; Απευθύνεστε και σε πελάτες εκτός Ελλάδας; Υπάρχει διαφορετικός τιμοκατάλογος;
- Τρόπος πληρωμής. Με ποια τράπεζα ή άλλο λογαριασμό θα συνεργαστείτε για την εκκαθάριση των πιστωτικών καρτών; Θα υπάρχουν άλλοι τρόποι πληρωμής (πχ αντικαταβολή); Θα έχουν επιπλέον κόστος ή π.χ. ελάχιστη παραγγελία;
- Μεταφορικά. Θα χρεώνετε κόστος μεταφορικών; Ο πελάτης θα μπορεί να επιλέξει τρόπο/κόστος μεταφοράς; θα υπάρχει κάποιο επίπεδο παραγγελίας από το οποίο τα μεταφορικά είναι δωρεάν; Το κόστος των μεταφορικών θα βασίζεται στο βάρος του προϊόντος, στο κόστος του, στον όγκο, στη συνολική αξία της παραγγελίας ή θα είναι αυθαίρετο και ανεξάρτητο ανά προϊόν;
Σε όλα τα παραπάνω θα πρέπει να συμπεριλάβουμε και την εμφάνιση του site (λογότυπα κουμπιά περιοχές πληροφοριών – banners κτλ), σε ποιες συσκευές θέλουμε να εμφανίζεται, κόστη προώθησης, διαφήμισης, συντήρηση κτλ.